Follower(s)

Thursday, May 24, 2012

E to G to O


HAI !!!!!


  Lama nyaaa , lama nya tak hapdet bende ni kan ? kan ? kan ? hihihihihihi . Well , I'm so busy right now . Yes , with my examination , gamelan and bla bla bla . Like seriously , no time fer me to update this stuff . I'm sorry . hihihihihi .


 K tujuan saya update bukan untuk sambung kisah #Him to . Tapi saya nak cakap pasal benda lain . Yes, benda yang nampak kecil , tapi actually memberi impak yang sangat besar dalam kehidupan . Perkara atau topik yang saya nak utarakan selatan kan timurkan baratkan adalah sikap kita , yye sikap seorang khalifah yang menetap di atas bumi Allah ini . Sikap yang ingin saya cuba utarakan adalah sikap ego .


 Ego ? Erm , bukan ego yang motor ego tu . Ego yang moto tu memang lah tampak comel dan manis bila orang tuunggang nya . Tapi saya cuba bercakap soal sifat ego . Ye , semua orang . Yeaaa , saya sendiri pun ada sikap tu . But sometimes we can't handle it right ? Like seriously , sometimes sikap tu terlalu beraja di hati dan akal kita sampai kita lupa yang kita telan berada di luar kawalan otak dan fikiran kita . Ego ni sebenarnya berasal dari mata . Hahahaha . Kenapa mata ? sebab dari mata akan tertimbul rasa tidak puas hati . Akan tertimbul pelbagai salah sangka , konflik , masalah dan macam-macam lagi lah ! Ye , itu lah asalnya ego . Sikap ego ni , adalah sikap pentingkan perasaan diri sendiri . Tak fikir pun pasal orang lain . itu ego .


Well , we're a normal human right ? Siapa je yang  boleh kawal perasaan dia untuk sesuatu situation yang di rasa benda tu sangat teruk ? Sangat memalukan ? sangat kurang hajar ? Siapa ? Tell me ..... Tell me . Who can ? Even , saya sendiri pun tak kan boleh utnuk kawal perasaan saya sendiri untuk sesuatu hal yang saya rasa sangat teruk . Erm , K fine . Tapi kita sepatutnya mencuba . Ye , mencuba itu suatu perkara yang sangat lah baik untuk otak . Hahaha . memandai aku je . K itu bagi pendapat saya lah kan . K contoh nya , kita tak tawu nak buat soalan addmath , kita mest akan terus cuba dan terus cuba suapaya kita tahu kan ? So , otak kita pun akan bersama-sama berkerja untuk berfikir .


 So , just fikir yang terbaik dalam hidup kita . Bila kita rasa kita sedang ego , cuba istighfar . Cuba muhasabah diri . Adakah kita yang salah ? Atau mereka yang salah kerana menibulkan situasi tersebut . Siapa yang salah ? Bagi saya kedua-dua pihak pun salah . Mereka tiada persefahaman . Begitu juga dengan keadaan dunia kita sekarang ini . Semua orang hidup tak bersat . Masing masing ego dengan kumpulan masing masing  Sepatutnya kita bersatu , well , tak ingat ke masa kita nak merdeka dulu hah ? Orang british suruh kita bersatu untuk mendapat kan kemerdekaan . nak ke kita di jajah kembali ? mahuke ? Fikirkan lah . Jangan kerana perangai kita , sikap kita , mendatangkan keburukan kepada orang lain .

Perangi Ego .

No comments:

Post a Comment